Suzuki Burgman 650 mi ? BMW 650 GT mi ?


Ara sıra Facebook ta bizim “Turkiye Suzuki Burgman 200/400/650 Club” ta, diğer gruplarda, forumlarda denk geliyorum;
“Maxi-Scooter a niyetliyim. Sizce Suzuki Burgman 650 mi ? BMW 650 GT Scooter mı ?”

Güzel soru ama neye göre :) İkisi de muhteşem motorlar evet, marka adları duyulduğunda içimizin kıpır kıpır olduğu bir an. 
Şimdi kızacaksınız belki; bana sorarsanız biraz marka, logo takıntısı olanlar için BMW. Takıntılardan uzak, isminin MotoGP de dahi başarılarla geçtiği, dünya scooter motosiklet pazarında son üç-beş yıl değil, onlarca yıl var olan, kendisini kanıtlamış, değiştirmiş Suzuki.



Internette bu iki markayı karşılaştıran onlarca video ve yazı dizisi var. Tarafsızlığından en ufak şüphem olmayan bir video nın sonunda ortaklaşa şu karara varıldı;
“BMW is excellent and GT is still sporty but Burgman is a hardcore traveling machine!!”



Ben 2 yıla yakın bir süredir Burgman 650 kullanıyorum. BMW nin 650 Sport ve GT modellerini test edebilme şansım oldu. İyi ki Burgman dan yana tercihimi kullanmışım diyorum kendime.

Bir ağabeyimiz ise her iki modelin beş yıl kadar bir zaman zarfı içinde sahibi ve uzun yolculukları oldu. O yüzden onun yazılarını burada dile getireceğim.



-------
Yaşım itibari ile epey marka/model motosiklet ile haşır neşir oldum. Zamanla işin ticareti ve teknik kısmına da el attım, bir şekilde bulaştım. Son yıllarda, sanırsam bunda yaşında tesiri var; pratiklik, bagaj ihtiyacı ve vitesten kurtulmak için kendimi scooterlar içinde buldum. Son olarak bir baktım altımda hep maxi-scooter.
Bende BMW ciler gibi düşünüyordum. BMW motorda son nokta.... Hele ki bir GS tayfası var ki :) Çok GS sahibi arkadaşım oldu. Aralarında bir kenara koyduklarımda var elbette ama ....... Burada çok söz etmek istemiyorum. GS sahiplerine saygısızlık, yanlış anlaşılmalara mahal vermek istemiyorum.
Neyse, BMW nin adı var, büyük marka, müşterisini mahçup etmez. Bir şekilde 250cc lik maxi-scooterlardan sonra BMW 650 GT sahibi oldum. Çok mutluydum. Artık son motorum bu olur diyordum. Taki 1 sene sonra arkadaşımın Suzuki Burgman 650 sini sürene kadar. BMW ile kısalı, uzunlu turlara çıktım. Bir takım rahatsızlıklarım vardı, ısınamadım BMW ye. Keşke o Burgman 650 yi kullanmasaydım dedim kendime.



Çevremde bir çok Burgman ve BMW scooter kullanan arkadaşım oldu. Bu dostluk çerçevesindeki BMW-Burgman kapışması hep bir BMW-Mercedes, Nicon-Canon, Yamaha-Honda gibi olmuştur. Sırf bizlerde değil elbette, kullanan herkeste ama burada önemli olan kıyaslama yapabilmek, doğruları söyleyebilmek için her iki motosikleti aylarca hatta yılarca kullanmak, yol yapmak, motosiklet tecrübesi olması  gerekli. Ben yapım itibari ile sahibi olduğum motoru dahi yeri gelir yerin dibine sokarım. Asla acımam.
Konusu açıldığında dostlar ile geçen bu iki motor mukayesesinde ben her zaman bir adım öne çıktım. İki scooter motosiklete 5 sene zaman zarfı içinde sahip oldum. Tecrübesi, sahibi olan konuşsun diğerleri sussun dediklerimde hepsi ağzımdan çıkan cümlelere bakıyordu.



Öncelikle şunu belirteyim. Dünya çapında, dev Alman markası BMW büyük bir firma, asla tartışılmaz, kimsenin de itiraz edeceğini sanmıyorum. Ama bence BMW sadece spor araba, parası olanlar için, günde 1000km yol almayı motor sürmek sananlar, kendini değil, motorunu gezdirenler için 150bin TL lik GS ler yapsın. Asla scooter motosiklet işinde olmamalı. BMW aynen Yamaha gibi scooterda benim gözümde sınıfta kalmıştır. 
Artı ve eskilerini dile getirmeye başlayayım. Bunlar benim şahsi fikrim. BMW scooter sahibi olanlar tamamen farklı düşünebilirler. Biraz ironı yapayım bu arada :) Mazisi son dört-beş yıla dayanan BMW scootera sahip olanlar, on yılı aşkın scooter motosiklet pazarında olan Suzuki Burgman kullanmamış ve halen BMW de ısrarcı ise tamamen stcokholm sendromu içindedirler..........

Eğer yamaha xmax tarzı bir motordan BMW ye geçmiş iseniz BMW size Ferrari gibi gelebilir. Aşağı yukarı, güç farkları olsada ayni tipte motorlar. City Sport tarzı motorlar. İngiliz atları gibi; kalkışları çok seri ama sonrasında yarışı bırakırlar. Finish i arap atlarına bırakırlar. Ha bu arada arapları ve at yarışlarını hiç sevmem :) Yanlış anlaşılmasın.
Çok fazla teknik detaya girmek istemiyorum.... Halk dili ile, karışık bir şekilde yazacağım.



BMW, yağlamasını kutu içinde yapan zincir aktarma sistemi kullanıyor. Bu yüzden ilk kalkışta seri olması normaldir. BMW de tam gaz ile kalkarsanız deli serpe gibi kendini sağa sola atacak his ile kalkar gider. Unutmayalım ki; kontrolsüz güç demek, güç değildir. Suzuki Burgman 650 çok hantal kalkar sanmayın asla. Power modunda %5-10 arası BMW den daha seridir, kalkışı terayağından kıl çeker gibidir. Farkını cümlelere dökmem imkansız. Deneyip görmek lazım.
Burgman 650 de standart scooterlar gibi ne kayış, ne de zincir ile aktarma olur. CVT sistemi denen altı dişlinin hareketi ile vites geçişlerini yapar. Dünya motosiklet literatüründe en sağlıklı sistem olarak kabul görmüştür. 60binlerde aktarma sistemi bakıma girer ve sadece yan aktarma organı çelik kayış değişir. Bu kayışta bildiğiniz kayıştan değildir. Zincir gevşedi, pislendi, zincir yağı, zincir değişimi gibi derdi yoktur. Servisleri zamanında olan Burgman 650 nin aktarma olayı ömür boyu ilk günkü gibidir. Performansında en ufak bir fark olmaz.



BMW ciler sanki çok büyük bir artı gibi kadranda, lastik havalarının basıncını takip ettikleri bir ekran olduğunu öve öve dile getirirler. Evet var. $20 a Aliexpress ten temin edilen sistem var. Ama asla avantaj değil. Fiyaskodur.
Lastikçideki kalibreli hava ölçer ile değerler asla tutmaz veya benzin istasyonundaki tabanca ile. Kaldı ki siz hava basarken ayni anda tek kişi iseniz nasıl panele bakacaksınız, bastığınız doğru basıncı göreceksiniz. Ben Burgman 650 de bu $20 lık aleti kullandım ve aletin paneli seyyar idi. Hava basarken ekran paneli yanımda, büyük rahatlık oluyordu.






Bence biz scooter sevenlerin scooter ı tercih etmesinin asıl sebebi, sele altı geniş bagajdır. Günlük kullanımda veya uzun turlarda çok eşya taşımaktır. Burgman 650 de bagaj BMW 650 GT ye göre bir tık fazladır. Bir tık demeyin. Yer yerdir ve uzun turlarda değerini anlarsınız. 
BMW 650 Sport a ise hiç değinmiyorum. Saçma sapan bir körük sistemi :) Motor parkta iken BMW 650 GT nin yarısı kadar bagaj var ama motor yol alırken !!!!! 

Malzeme kalitesi, özellikle plastik parçalar Burgman 650 ile mukayese bile edilmez. BMW' nin burada geri dönüşümden, 3. sınıf kalite plastik kullandığı aşikar.



Artçı ve sürücü koltuk konforuna gelelim. Tasarımı ile Burgman 650 kral koltuğu, BMW ise eski köy kahvelerindeki tahta sandalyeler kadar olmasa da idare edecek durumdadır. 150-200km de bir durup popişi rahatlatmak gerek. Ama bence BMW bu konuda doğru düşünmüş. Her motor sürücüsü 200km de bir durup dinlenmesi gerek :) 
Şaka bir yana Burgman 650 ile depo bitene kadar yol alın, ne sürücü ne de artçı popo, bacak arası, bel rahatsızlığı çekmez. Eşim BMW 650 GT den sonra ilk defa uzun turumuzda Burgman 650 ye artçı olarak bindiğinde, molada motosikletten iner inmez bu konuya değindi.



Oturuş ve sürüş pozisyonu BMW de adeta sopa yutmuş tarzda oluyor. Beliniz her daim dik. Sanırsam GS den gelen bir alışkanlık BMW scooterlarda da var. Burgman 650 de ise gidon, açık kuş kanadı yapısı itibari ile yayıla yayıla oturursunuz. Her tür pozisyona girersiniz sele üstünde. 
BMW de ayak uzatma mesafesi ileri doğru fazladır. Geriye doğru ise azdır. Fakat ayağınızı tam olarak ileri uzatınca  ayaklarınızın yarısı dışarıda kalır. Burgman 650 de %20 bükük bir şekilde en ileri uzatabiliyorsunuz ayağınızı ama geriye doğru 6-7 farklı pozisyonda değişiklik mümkün.

Yakıt tüketimi konusu hiç konuşmak istemediğim bir konu. Bunlar motosiklet, arabalar gibi fazla yakmaz. 650cc motor en ekonomik durumda 3.5-4lt (altını söyleyen var ise ya yalan söylüyor veya matematik hesabında sorun var), agresif kullanımda ise 6.5-7lt tüketimi olur. Bu tamamen sizin gaz kolu ile olan ilişkinizle doğru orantılıdır.



BMW nin servis ağları sadece 4-5 büyük şehirdedir. “Son 5 yıl içinde motorda şu sorun tespit edildi, bu parçalar değişecek” diye sizi durmadan servise çağırırlar. Bu konu ciddi. Araştırın lütfen. Argesi, testleri yapılmayan bir durum uyandırıyor akıllarda.
Servis ücretleri ise feci :) Piyasada 60 TL olan ayni yağı sırf BMW etiketi var diye 350-400 TL den giydirirler. Bir bakmışsınız en ufak bakım size işçilik ile 1500 TL üzeri gelmiş. Hele birde servise uzakta iseniz her bakım için 1000lerce km git-gel yol yapacaksınız.



BMW de Yamaha Tmax tarzı ayna var ama arka görüş açısı hüsran.......
Burgman 650 ise konumu itibari ile görüş 10 numara, sorunsuz, geniş. Bir düğme ile sıkışık trafikte filtreleme ile ilerleme, dar alanlarda parkta katlanması ise cabası.
Yine BMW aynalarında en büyük sorun kör nokta alanın geniş olması. BMW gelen feedback lerden bu büyük sorunu görmüş olacak ki sanırsam 2017 modellerde aynalarda ledli kör nokta uyarı sistemi kullanmaya başladı. 

Ön far aydınlatma olayında Burgman 650 açık ara önde. Geceleri muhteşem bir aydınlatma, kısa farda iyi bir uzak görüşü mevcut. Ayni durumu tek far H7 ampül kullanan BMW de göremedim.



Gelelim B650 deki triptonik vites ve power mode olayına.... :)
Çok fazla lafa gerek yok bu konularda. Sadece bu yüzden dahi Burgman 650 tercih edebilir çoğu kişi. Özellikle uzun yokuş inişlerinde motor freni niyetine manuel vites kullanımı ve sport modda 67 beygirlik, 290kg lık canavarı kullanmanın tadından yenmez.



Aralarında sanırsam 10-20kg lık bir fark vardı sanırsam. BMW daha hafif. Beygir güç farkları ile performans bakımından bu ağırlık farkı sorun teşkil etmez. Neticede yazının başında söyledim. BMW, City Sport tarzı motor ve belki bu ağırlık farkından dolayı kalkışı hızlı. Ama unutmayın; ağır motor yere daha sağlam basar ve konfor içerir.



Burgman 650 kullandıktan sonra farkettimki BMW 650 GT de motor sesi ne kadar fazlaymış. Hele o dururken, rölantide motor çalışırken vibrasyon !

BMW scooter yapıyor ama benzin deposu kapağı üzerine kilit koymayı unutuyor !



250kg üstünde her iki motorda geri vites olmaması iki dev firma için büyük ayıp. Bu ağırlıktaki motorları ayakla geri itmek adeta çin işkencesi. BMW de sele yüksekliği deneniyle ayak uçları ile itmek biraz daha zor. Burgman 650 de selenin az buçuk alçak olmasından ayak tabanından en azından güç alınabiliyor.

Amortisör konforuna da değineyim. Her iki motor yine ağırlık itibari ile bozuk yollarda sancılı. Sürücü ve artçıyı rahatsız etmiyor ama motora içiniz acıyor. 



Motorda denge ve virajlarda motorun tepkisi Burgman 650 de sürücünün yere daha yakın olmasından ağırlık merkezi alttadır. Ayrıca ön tarafa doğru motor yerleşimi ve pistonların nerede ise gidonun altında çalışmasından dolayı düşük hızlarda denge ve viraj içinde yatma konusunda Burgman 650 açık ara öndedir. Virajlarda korkmadan Burgman 650 nizi kontraya sokup, yatırabilirsiniz elbette iyi lastikler ile ve eğitimli sürücü iseniz. Şahsen BMW 650 GT de özellikle virajlarda hep bir tedirginlik söz konusu idi.

Sıfır ve ikinci el fiyatları ikisinde de vergilerden dolayı anlamsız derecede pahalı. Burgman 650 nin ikinci el piyasası daha iyi.






Tüm bu düşüncelerimden sonra özetle şunu söyleyebilirim. Her iki markada tartışılmaz kendisini kanıtlamış, güven veren, adı olan firmalar. 
BMW hatları itibari ile biraz daha genç işi. Agresifliği, sportif sürüşü seven, BMW-Mercedes arabaya biniyorum gibi marka meraklı, maxi-scooter seçerken araştırmayan, okumayan, sorgulamayan, denemeyenler için acele ile verilmiş bir tercih.
Suzuki Burgman ise motosiklet üzerine tecrübeli, daha bilinçli, ununu elemiş, ağır abi modunda, artçısı, eşyaları ile uzun turlarda konforu ön planda hedefleyen kitle motosikletidir.
Bir diğer tavsiyem ise; sahibi olduğunuz scooter motor ne ise asla, deneme amaçlı dahi olsa bir Burgman 650 yi kullanmayın. Kendi motorunuzdan soğur, geceleri uyku girmez gözünüze. Bankaların yollarını aşındırır, kredi hesapları yapmaya başlarsınız.

2 yorum:

  1. Geçen ay bir arkadaşımla iki tane scooter almaya karar verdik. Önce bmw yi test ettik sonra burgman ı. Arasında kalite, güç, konfor olarak dağlar kadar fark var. 2 tane B650 aldık ve mesut, mutluyuz.

    YanıtlaSil