Lastik motorun yükünü taşıyan havalı bir sistemdir. Karkasın
içine hava ya da nitrojen basılarak bir gerginlik sağlanır. Lastiğin karkası
yüksek gerilim kuvvetine sahiptir ancak yüksek basınç kuvvetine sahip değildir.
Karkas içindeki gerilimi yaratan basılan havadır. Bu hava taşımayı sağlar. Bu
yüzden lastik havaları çok önemlidir.
Tekrarlarsak
yükü taşıyan lastik değil içindeki havadır. Maksimum yük ve şişirme değerleri
olarak üreticilerin verdikleri rakamlar lastik tasarımı ile ilgilidir. Eğer bu
değerlere dikkat edilmezse motorunuzun yönetilmesi ve performansı çok
etkilenecektir. İki hatırda tutulması gerekli nokta:
1. Lastik; Gazlama,
fren yapma gibi yönetim komutlarını yola verebilmelidir.
2. Lastik; Jant
ve yol arasında yay görevi yapmalıdır.
Eksik veya fazla hava :
İnik lastikler veya
az şişirilmiş lastikler dönüş kabiliyetinin zayıflamasına neden olur. Traksiyon
düşer, lastik çabuk veya fazla ısınır, kenarlarda düzensiz aşınmalar oluşur ve
yan duvarlara fazla gerilim binerek çatlamalara, yarıklara neden olabilir.
Burada şayet çatlamalar yanağın iç yüzeyinde oluşursa bunu sürücünün fark
etmesi olanaksızdır ve balon yapabilir hatta yanakların ani patlamalarına,
yarılmalarına neden olabilir. Ani hava kayıplarının da ciddi sonuçları vardır.
Fazla şişirilmiş lastikler yük taşıma kapasitesini artırmaz ancak sürüşün sert
olmasına ve süspansiyonlara darbelerin şok şeklinde aktarımlarına sebep olur.
Bu da lastiğin yoldan gelen darbelerle baş etme kabiliyetini olumsuz
etkileyecektir. Ayrıca lastiği ortasında düzensiz aşınmalar olacaktır.
Isı etkileri :
Lastik havası
sıcaklıktan etkilenir. Burada lastiğin içindeki havanın devamlı basınç altında
olması durumu değiştirmez. Ortalama lastik hava basıncı her 3-4 derece için 1
psi değişir. Isı artıkça artar, düştükçe düşer. Örneğin; 35psi basınçta
şişirilmiş bir lastik temmuz ayında 27-28 derecede iken aynı basınç ocak ayında
hava sıcaklığı 7 dereceye düştüğünde 23 psi ler de olacaktır ki oldukça düşük
bir hava basıncıdır ve bu şekilde motorunuzu kullanmamalısınız. Yine diyelim
bir yaz sabahı 20 derece de 40 psi hava bastığınız lastiğinizle genellikle
öğleye doğru hava sıcaklığı 30 derece de olan bir iklime vardığınızda
lastiğinizdeki hava basıncı 44 psi olacaktır ki buda lastiğinizin minimum
maksimum basınç sınırlarını aşmış bir durum olabilir.
Lastik havasının kontrolü :
Nasıl kontrol
edeceğiz ? Tavsiye edilen lastik hava basıncını birkaç faktör tayin eder.
Ağırlık, sıcaklık, yol şartları ve sürüş. Her bir faktör göz önüne alınarak
lastik havalarının basınçları ayarlanmalıdır. Kaliteli bir basınç ölçere sahip
olun ve her sabah henüz lastikleriniz içindeki hava soğukken ölçümlerinizi
yapınız. 2-3 km lik bir sürüş dahi lastik havalarının ısınmalarına yetecektir.
Isınan havanın tam soğuması ise yaz günü 4-5 saati alacaktır. Her 1psi basınç kaybı 28-30 kg
lık bir yük taşıma kabiliyetinin azalmasına neden olacaktır. Ani gazlama
ve frenlemeler lastikleri çabuk ısıtır.
Yüklü ve yolculu sürüşler :
Yüklü ve yolculu
sürüşlerinizde ön lastik havalarını tavsiye edilen en yüksek değere göre
şişiriniz. Ön tekerin imalatçının tavsiye ettiği değere göre şişirilmesi en iyi
frenleme, durma sonuçlarının alınması için yapılan testlerden sonra
belirlenmektedir. Arka tekeri ise yanaklarda yazılı değere göre
şişirebilirsiniz. Arka daha çok yük taşıma içindir. Ara yükler veya az yük, hafif yüklü durumlar için
ise maksimum değerleri geçmemek şartıyla lastik hava basınçlarını her 45 kg
için 2psi gibi artırabilirsiniz. Genel olarak da yüklü yüksüz lastik
basınç farkları 4psi yi geçmeyecek şekilde üretim yapılmaktadır. (Isı
dereceleri celsius cinsinden verilmiştir.) Çok faydalı ve çok önemli bir konu, bu
tür bilgiler ülkemizde maalesef yaygın değildir. Motosikletin yerle temas eden
tek noktasıdır lastikler ve güvenli sürüş için önemlidirler. Aracınız eski olsun
ama lastiğiniz yeni olsun. 1cm.lik fren mesafesinin bile hayati önemi vardır.
1- Lastiklerin raf ömrü ne kadardır ?
5 yıldır. Lastiği
etkileyen etmenlerden uzak tutulması şartıyla (ısı, nem, elektrik, güneş, ozon,
petrol gibi)
2- Yeni bir lastiğin rodajını
tamamlaması için 160km yol yapılması söyleniyor. Doğru mudur ?
Evet doğrudur.
3- Tamir görmüş lastik kullanmak
güvenli midir ?
Lastiğin eğer
karkas yapısı zarar görmemişse motosiklet lastikleri için 6 mm ye kadar olan
delikler tamir yapılabilir. Fakat uygun tamir yöntemi ile tamir edilmelidir ve
yalnızca lastiğin taban kısmı tamir edilebilir. Yanak kısmı tamir edilemez. En
uygun tamir yöntemi soğuk mantar yamadır. Hem lastiğe ısı olmadığı için zarar
vermez hem de deliğin kauçukla kapanması nedeniyle katlar arasına hava ve nem
girmez. Fitil veya ütü yama yapmak kesinlikle lastiğe zarar verir ve güvenli
değildir.
4- Isı değişimleri lastik performansını
olumsuz etkiler mi ?
Etkiler; Soğuk
ortam lastiği sertleştirir, sıcak ortam ise yumuşaklaştırır. Fakat son yıllarda
büyük lastik üreticileri (Michelin, Continental, Bridgestone, Metzeler, Pirelli)
silica bazlı hamur kullanmaya başlamışlardır. Slica (silikondan biliriz) yüksek
ve düşük sıcaklıklarda kauçuğun özelliğinin bozulmasını minimum düzeye
indirmiştir.
5- Mevzuat (İngiltere) lastiklerimdeki
diş derinliğinin 1 mm'nin altına düşmemesi esasını getiriyor. Lastik bu hale
geldiğinde değiştirmemekle ısrar edilirse ne olur ?
Türk polisi de
artık son yıllarda diş derinliği ölçümü yapmaya başlamıştır. Ceza verme
yetkileri vardır. Ceza yememek için değil güvenlik için lastik
değiştirilmelidir. 1mm alt sınır doğrudur ve motosiklet lastikleri için bu yer
lastiğin orta kısmıdır. Çünkü motosiklet lastikleri genelde ortadan aşınırlar.
6- Motosikletimin orjinal lastiklerinden
farklı ölçüde bir lastik kullanabilir miyim ?
Doğrusu orijinal
ölçüleri bozmamaktır. Lastik bulamadıysanız, mecburiyetten farklı ölçülerde
kullanabilirsiniz. Getireceği avantajları ve dezavantajları iyi analiz etmelisiniz.
Bir büyük veya bir küçük ölçünün dışına çıkılmamalıdır. Otomobil lastikleri
için bir muadil tablosu mevcuttur ama motosiklet lastikleri için bir muadil
tablosu yoktur. Farklı ölçü takarken lastiğin çapı fazla değişmemelidir. Çatal
ve zincire değmemek şartı ile iki yanak arasındaki mesafeden oynanabilir. Beygir
gücü yüksek motorlarda çaplada oynanabilir ama iyi analiz edilmelidir.
7- Soğuk ve sıcak havalar söz konusu
olduğunda lastik basıncı ne kadar değişir ?
Yalnız havalar
değil hareket eden lastik ısınır, duran lastik soğur. Tahminen % 10 değişir. Bu
değişimler sırasında hava kayıpları olur. Haftada bir, en geç 15 günde bir
lastik havaları doğru hava saatiyle (benzinliklerdeki saatler genelde bozuktur
veya doğruyu göstermezler) ölçülmelidir. Yüklü durumda, uzun yolda veya yüksek
sürat yapılacaksa lastik havaları %10 artırılmalıdır.
Lastiklerde
nitrojen kullanımı : Nitrojen, halk deyimiyle azot; Havadan daha ağır bir madde
olduğu için ısınması ve soğuması havaya göre azdır. Bu yüzden lastikte basınç
kaybı oluşmaz ve lastik ısınmaz. Bu avantaj doğrudur.
Lastiğin iki
büyük düşmanı vardır; Isı ve petrol
Kamyoncular için
nitrojen çok idealdir. Kamyon lastiklerinin aşırı yük sonucu gümlemesi
dediğimiz olay lastiğin aşırı ısınmasından meydana gelmektedir. Fakat motosiklet
lastiğinde kullanmak dezavantaj sağlar. Motosiklette aşırı yük yoktur ve
lastiğin tutunma işlevini artırması için biraz ısıya ihtiyaç vardır yoksa
tutunması azalır. Ayrıca havadan ağır olduğu için lastik içerisinde hareket
etmesi ağırdır ve yol sürüşünde dalma gezme dediğimiz olay meydana gelir ki bu
sürüş güvenliğini tehlikeye atar. Kısaca motosiklet lastikleri için nitrojen kullanmak
iyi değildir.
8- Eğer yol tutuşunun artmasını
istiyorsam en radikal yarış lastiğini mi tercih etmeliyim ?
Böyle bir
sorunun mantığı yoktur. Kullanacağınız yol şartlarına göre lastik seçilmelidir.
Yarış lastikleri de kendi içerisinde sınıflara ayrılır (tamamen yarış, yarı
yarış, yarı cadde tipi, tamamen cadde tipi yarış lastikler). Caddede kullanılan
lastiklerde tamamen cadde, yarı cadde yarı arazi tipi gibi sınıflara ayrılır.
9- En iyi yol tutuşu olan lastikler en
çabuk aşınıp eskiyenler midir ?
Doğrudur.
10-
Motosikletlerin üzerinde gelen orjinal lastikler piyasada satılan
"diğer" lastiklerle değiştirilebilir mi?
uygun tipte olmak
şartıyla değiştirilebilir
11- Kış için özel lastikler takılmalı
mıdır ? Motosiklet için kar lastiği var mı ?
Kuzey
ülkelerinde sürekli kar ve buzun olduğu ülkelerde kar lastiği mevcuttur. Sadece
kar ve buz içindir asfaltta kullanılmaz. Karda ve buzda tutunması için lastikte
ince, kılcal, z , y ,x gibi şekillerde lameller mevcuttur. Tutunmayı bunlar
yapar. Motosiklet lastiğinin tabanı düz olmadığından asfaltta kullanılırsa bu
lameller lastikte kayma etkisi yapar, motoru devirirsiniz. O yüzden kar lastiği
motosiklet için, asfaltlı ülkeler için üretilmez ve kullanılmaz. Tamamen arazi
tipi kross dediğimiz lastiklerde asfaltta kullanılmaz. Gezme ve kayma yapar. Kullanılacaksa
sadece karda etkili olabilir ama buzda etkili değildir. Fakat yarı cadde yarı
arazi tipi lastikler bu iş için idealdir (Michelin Anakee, Metzeler Tourance, Pirelli
Mt90, Contiescape, Bridgestone Tw....). Enduro ve touring motosikletler için bu
tip lastikler üretilir. Racing ve chopperlar için üretim yoktur. Racing ve
chopperların yapısı araziye uygun değildir. Motosikletler için zincirde olmaz. Kanada’da
karda buzda tutunmayı artıracak bazı kimyasal spreyler kullanılıyor fakat yaygın
değil.
12- Lastik üzerindeki diş desenleri
gerçekten önemli midir ?
Suyun tahliyesi
için desen önemlidir ama desenin şeklinin önemi yoktur. Dikkat ederseniz her
marka ve tip lastiğin deseni farklıdır. Tutunmada önemli olan kauçuğun
hamurudur. İlk yağan yağmur yerdeki tozla birleştiğinde kayma etkisi yapar. İlk
yağmurda motor dikkatli ve yavaş kullanılmalıdır.
13- "Lastik bitmiş" dendiğinde
ne anlamalıyız ?
Lastiğin
bittiğini anlamak için birkaç kriter vardır;
- Diş derinliği
- Kauçuğun
sertliği
Yıla ve km ye
bağlı olarak öncelikle diş derinliğine bakılır. Bu motosikletler için 1 mm dir.
Eğer dişleri 1mm nin üstündeyse yapılan km ye bakılır. Motosikletine bağlı
olarak değişir elbette ama motosiklet için bu ortalama 15000 km dir. Eğer
dişleri 1mm nin üstündeyse ve 15000 km nin altındaysa yapılan km kullanım
süresine bakılır. Bu 3 yıldır yaptığı km ve kullanım süresi boyunca lastiğin
kauçuğu yavaş yavaş sertleşir sertleşen lastiğin tutunması azalır.
14- Lastiğin kenarlarının mavileşmesi
ne demektir ?
Mavileşmesinin
(bazen sarı veya kırmızı oluyor) hiçbir sakıncası yoktur. Genelde yeni takılan
lastikte oluşur. Hepsinde oluşmaz. Lastiğe siyahlığı veren karbondur. Kauçuğun
karbonla birleşimi sırasında kükürt kullanılır. Bu kükürt oranı bazen fazla
olduğunda lastiğin ilk kullanıldığı zamanlarda ısınmayla birlikte havaya
karışır. Bu esnada yağmur yağarsa veya motosikletinizi yıkarsanız suyla temas
eden kükürt mavi sarı kırmızı gibi renkler alır korkulacak bir durum yoktur.
15- Lastik ömrü nasıl uzatılabilir ?
Havalarını
düzenli kontrol eder, agresif kullanmaz, bozuk yollara girmezsen uzatabilirsin.
16- Tavsiye edilmediğini biliyorum
ama birbiriyle uyumsuz bir çift lastiğin takılması gerçekten tehlikeli mi ?
Ön ve arkada farklı
marka lastik kullanılabilir. Farklı tip kullanılamaz. Örneğin biri cadde tipi
biri enduro tipi olmaz. Sürüş güvenliğini bozar.
17- Tırnak testi işe yarar mı ?
Yaramaz. Bunun
için sertlik ölçen aletler vardır. Ama bunlar piyasada bulunmaz. Sadece lastik
fabrikalarındaki arge mühendislerinde bulunur. Zaten sizde bulunması bir işe
yaramaz. Her marka lastiğin her tipinin fabrika çıkış sertlik derecelerini
bilmeniz gerekir ki bu sırdır. Bunları bilseniz bile yine işe yaramaz çünkü kaç
zamanda ve kaç km de ne kadar sertleştiğinin ki lastiğin tipine göre değişir. Çizelgesi
de gerekir. Buda ancak arge mühendislerinde vardır. Kafanızda fikir oluşması
için örneklersek; bir lastiğin fabrika çıkış sertlik değeri 30 derece diyelim. Her
3000 km de 10 derece sertleşir. 15000 km sonra 80 derece olur sertlik lastik
motosiklet altında ve dış ortamda hiç kullanılmadıysa dış etkenlerden dolayı
her yıl için 15-20 derece sertleşirse eğer 3.yılın sonunda 75-90 olur. Başka
bir lastik fabrika çıkışı değeri 40 diyelim her 3000 km de 15 derece
sertleşirse 9000 km sonra 85 derece olur eğer üst sınır 90 ise ikinci
anlattığımız lastiğin ömrü kısadır. Bunlar tabi örnek kesinliği yoktur. Arge
mühendisleri bilir.
18- Lastiğin janttan sökülmesinde
nelere dikkat edilmeli ?
Sökme-takma
makineleriyle lastik sökülmelidir. Motosiklet jantları çok ince olduğundan
levye ile sökmek dikkat edilmezse jantın eğilmesine sebep olur. Bu konuda uzman
kişilere lastik söktürülmelidir. Araba lastikçileri genelde yapamazlar. Tekerlek
sökmede her motorun her tipinin yöntemi farklıdır.
19- Tekerlek için balansın önemi ?
Tekerlekler için
balans yapmak önemlidir. Vibrasyonu(titremeyi) azaltır. Oynar aksamların ömrünü
uzatır. Lastiğin düzenli aşınmasını sağlar ve lastiğin ömrünü uzatır. Sürüş
güvenliği sağlar.
mükemmel bilgi keşke herkes okusa ve uygulasa teşekkür ederim.
YanıtlaSilemeğinize sağlık, teşekkürler.
YanıtlaSilBilgiler çok iyi ve önemli. Sormak istediğim bir soru var. Arka lastik biraz kabaklaşmış Karadeniz turuna çıkmadan önce değiştireceğim. Fakat ön lastikte herhangi bir sorun yok. Sadece arkayı değiştirsem senkronize olmama gibi bir durum olur mu?
YanıtlaSil(joymax 250,24 binde motorun hiç değiştirmedim lastikleri 2 senedir kullanıyorum Michelin city grip)
Merhaba
SilNormalde 15-20bin arası lastiklerin motorun üzerinde ömrü var. Ben olsam ikisini birden değiştirirdim.
Teşekkürler.